Fileleed, hoe ga je daar mee om als er een klant in de taxi zit

Speciale training/cursus voor taxichauffeurs
31 oktober 2017
de toekomst
Toekomst van de taxi
9 februari 2018

Fileleed, hoe ga je daar mee om als er een klant in de taxi zit

Een paar weken geleden maakte ik in Vancouver, Canada, gebruik van een taxi. Ze hanteren daar twee verschillende tarieven. Eén tarief voor het ‘normale’ transport; een tarief tijdens spitstijden. Om naar het vliegveld te gaan zou het normaal gesproken 40 Canadese dollars kosten en als we in de file terecht komen 60 dollar. Hoe zit dat in Nederland? Hoe ga je om met fileleed als er een klant in de taxi zit?

Nieuwe taxiwet met tariefstructuur

Ik lees op Inernet dat sinds oktober 2011 in Nederland een taxiwet geldt waarmee taxichauffeurs een nieuwe tariefstructuur mogen gebruiken. De nieuwe taxiwet geeft meer transparantie voor de klant, en zorgt er onder meer voor dat klanten na de taxirit standaard een bon krijgen met de prijs, en hoe deze aan de hand van de nieuwe tarieven is opgebouwd.

Tijdtarief

Door de nieuwe taxiwet is er namelijk het tijdtarief bij gekomen. Vroeger werd de ritprijs alleen berekend op basis van de afgelegde afstand. Dit was erg nadelig voor de taxichauffeur wanneer hij of zij in een file terecht kwam of als de verkeerslichten tegen zaten.

Rit zonder oponthoud is goedkoper

Het nieuwe tarief zorgt ervoor dat een taxirit die langer duurt dan gemiddeld – bijvoorbeeld door fileleed – duurder is. Een rit zonder oponthoud is dan goedkoper voor de klant. Volgens de Nederlandse Overheid mag het invoeren van het nieuwe tariefsysteem er niet voor zorgen dat de gemiddelde taxirit voor de klant duurder wordt. Maar de gemiddelde omzet van de taxiondernemers mag ook niet dalen.

Meer duidelijkheid voor de klant

Voordelen voor de klant zijn dus ieder geval meer duidelijkheid over de prijs door de bon met de specificaties, én een lager instaptarief. Hierdoor wordt de prijs van een korte rit in ieder geval lager. De kosten van een vertraging tijdens de taxirit worden volgens de website van de Rijksoverheid eerlijk verdeeld tussen het taxibedrijf en de klant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *