3 veelgestelde vragen aan taxichauffeurs

cityhoppen taxi
Cityhoppen met de taxi, dit zijn de leukste plekken!
1 september 2019
zakelijke taxi
Een zakelijke taxi gebruiken, de voordelen lees je hier!
1 november 2019

3 veelgestelde vragen aan taxichauffeurs

taxichauffeurs

De meestgestelde vragen aan taxichauffeurs beantwoord

Veel taxichauffeurs zal het bekend voorkomen: klanten in hun taxi’s stellen vaak dezelfde vragen als het beroep van taxichauffeur ter sprake komt. Deze vragen gaan vaak over de tarieven die voor taxiritten betaald moeten worden. Het onderscheid tussen legale en illegale taxi’s is ook een gespreksonderwerp dat de laatste jaren aan populariteit heeft gewonnen. Tenslotte vraagt men soms op welke manieren een klacht over een rit of over taxichauffeurs kan worden ingediend. Afijn, hieronder geven we op drie belangrijke vragen alvast antwoord. Na dit te hebben doorgelezen begin je zeker goed voorbereid aan je volgende taxirit!

1. Hoe herken ik of een taxi legaal is?

Als klant wil je natuurlijk weten of je wel in een legale taxi komt te zitten. Een legale taxi garandeert immers een bepaalde kwaliteit, zekerheid en veiligheid. Welnu, de legaliteit van een taxi is duidelijk te herkennen. Taxi’s hebben namelijk altijd een blauwe kentekenplaat. Verder hebben officiële taxichauffeurs een zogeheten chauffeurskaart met recente pasfoto paraat. Verplicht zijn daarnaast een tarievenkaart, een boordcomputer (waarin ritten en werktijden worden geregistreerd) en een taxameter die bijhoudt hoe veel je als klant uiteindelijk moet betalen. Tenslotte moet de chauffeur in staat zijn direct na de taxirit een geprinte ritbon te overhandigen.

2. Wat zijn gangbare tarieven voor een taxi?

Dit is een moeilijke vraag om snel en bondig te beantwoorden. De prijs van een taxirit hangt namelijk af van een heleboel factoren. Denk daarbij aan het starttarief, de te rijden afstand en de tijdsduur van de rit. Voor al deze componenten geldt wel een bepaald maximumtarief, zodat de kosten niet volledig uit de hand kunnen lopen. Ook worden kosten bij een onverhoopte vertraging tijdens een rit verdeeld tussen taxibedrijf en klant. Een taxibedrijf of -chauffeur mag de tarieven verder zelf vaststellen, maar moet deze wel duidelijk vermelden op de al eerder genoemde tarievenkaart. Wil je van tevoren prijzen van taxibedrijven kunnen vergelijken? Vraag dan telefonisch of per e-mail de prijzen van een paar bedrijven. Legale bedrijven kunnen deze tarieven probleemloos verstrekken. Vooraf een vaste ritprijs afspreken is natuurlijk ook mogelijk.

3. Hoe dien ik een klacht in over een taxi?

Als er onverhoopt iets misgaat tijdens een taxirit, dan wil je wellicht een klacht hierover indienen. Dit kan op verschillende manieren. Ten eerste moet je natuurlijk je klacht kwijt kunnen bij het taxibedrijf in kwestie. Je kunt je bezwaren daarnaast kenbaar maken bij het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer. Je komt dan in contact met een medewerker van dit klachtenmeldpunt en samen met hem/haar neem je een klachtenformulier door. Dit meldpunt behandelt klachten niet inhoudelijk , maar spreekt wel taxibedrijven op hun acties aan. Ook houden zij bij of bedrijven op den duur niet te veel klachten ontvangen. Mocht een taxibedrijf het niet eens blijken te zijn met je klacht, dan kan tenslotte de Geschillencommissie Taxivervoer nog aangeschreven worden. Deze onpartijdige commissie komt vooral van pas als er een beslissing moet genomen worden over het eventueel uitkeren van schadevergoeding aan een taxiklant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *